Az elmúlt évek jóslatai már előre vetítették, hogy az értékesítési láncban egyre előrébb kerülő VOD (video-on-demand) alapú szolgáltatások nem csupán a mozi, de a televízió jövőjére is óriási hatással lehetnek. A jóslatok pedig beigazolódni látszanak, hiszen jelenleg úgy tűnik, hogy a Netflix történelmet írt a House of Cards című saját gyártású sorozatával. Ezzel bebizonyosodott, hogy a fizetett online tartalomszolgáltatás új távlatokat nyithat meg a televíziózás jövőjében. Az események innentől kezdve minden bizonnyal alaposan fel fognak gyorsulni.

Évtizedekig a televíziózás üzletágának szereplői hasonló játékszabályok szerint játszottak. Az ipar résztvevői számára adott volt egy gyakorlatilag lefedhető üres potenciális piac, megjósolható reklámköltségekkel. A műsorszolgáltatás értékét tulajdonképpen a piaci feltételek határozták meg. A számítás ehhez mérten ésszerű és egyszerű volt: a nézőszám szorzata a hirdetési rátákkal, mínusz az előre megbecsült határérték kiadta a műsorszolgáltatás költségét.  

A hierarchia ennek megfelelően követte a piaci struktúrát. A nagy hálózatok a minél magasabb nézőszám és profit elérése érdekében eredeti műsorokba invesztáltak. Siker esetén ezen értékesíthető jogdíjas formátumokkal (X-Faktor, The Voice stb.) pedig további  bevételekre tehettek szert. A helyi állomások eközben a régebbi vagy már leadott filmek vetítési jogait megvásárolva próbáltak érvényesülni. Ebben a rendszerben a piaci szereplők pontosan tisztában voltak azzal, hogy kikkel és milyen célok érdekében konkurálnak. Manapság azonban, amikor a televíziózás piaca ennyire változóban van, az ipar határi is eltolódtak, és a szolgáltatóknak is egyre nehezebb különbséget tenniük barát és ellenség között.

A Netflix az első ránézésre meglehetősen telített piacra tört be egyik pillanatról a másikra. Szolgáltatásának a már Európában is gyökeret eresztett VoD az alapja, melynek lényege, hogy a néző akkor nézheti meg a kedvelt tévéműsorait és filmjeit, amikor csak akarja. A cég annyival ment elébe a versenytársainak (és sikere is ebben rejlik) hogy erre a platformra készít saját gyártású magas költségvetésű műsort. Sőt, egyes műsorok, mint például a külföldön nagy sikerrel futó Az ítélet: család kizárólagos forgalmazási jogait is megvásárolta. Azt ugyan még korai lenne állítani, hogy ez a fajta műsorszolgáltatás a közeljövőben domináns szerepre tenne szert, a tények mindenesetre önmagukért beszélnek. Hiszen Netflix sorozata, a House of Cards, az első olyan széria, amely teljesen elkerülte a kábeles és hagyományos televíziós szolgáltatók megszokott ökoszisztémáját. Szintén először fordult elő a televíziózás történetében, hogy egy sorozat összes részét egyszerre tegyék elérhetővé a nézők számára. Végül pedig, a House of Cards az első olyan hagyományos csatornákon nem látható széria, melyet – összesen 14 – Emmy-díjra jelöltek. Igaz, a 110 millió dolláros sorozat a Tévéakadémia konzervatív hozzáállása miatt végül mégsem részesült a megjósolt díjesőben.

Kevin Spacey, a sorozat főszereplője az Edingurghi Televíziós Fesztivál éves gáláján méltatta a Netflix és versenytársai modelljét. „Világos, hogy a Netflix  sikere – egyszerre kihozni a House of Cards teljes évadát – egy dolgot bizonyít: a közönség a kezébe akarja venni az irányítás. Azt gondolom, sikerült megmutatnunk, hogy megtanultuk a leckét, amit a zeneipar nem tudott: odaadni az embereknek azt, amit akarnak, amikor akarják, abban a formában, amiben akarják, ésszerű áron. Így sokkal nagyobb valószínűséggel fognak fizetni érte, ahelyett, hogy ellopnák. Természetesen lesznek néhányan, akik továbbra is el fogják lopni, de hiszem, hogy az új modell egy bizonyos mértékben elejét tudja venni a kalóztevékenységnek.”

Természetesen a piacnak számos résztvevője van, és jelenleg még egyáltalán nem biztos, hogy a Netflix által kijelölt irány maga alá temeti a hagyományos műsorszolgáltatókat, mindenesetre a konkurenciának reagálnia kell az új formátumra. Az újonnan megnyílt piacra a legfrissebb bejelentések szerint pedig az Amazon és a Microsoft is kész lecsapni. A modell az egyre növekvő bevételi mutatókat látva, nagyon is működőképesnek tűnik. Tavaly az Egyesült Államokban a VoD szolgáltatások 4.2 milliárd dollárt termeltek. Ugyan Kelet-Európa mutatói egyelőre nem közelítik meg az Államokéit, az elemzők mindenesetre 89 százalékos növekedést jósolnak a térségben. Magyarországon jelenleg a UPC videotár kínál VOD alapú szolgáltatást, azonban a jelenlegi adatok azt mutatják, hogy a gyermek- és felnőtt tartalmak letöltése van túlsúlyban.

A piac jelenlegi szereplői közt vannak a network csatornák, a YouTube, a kábeltársaságok, a fizetős csatornák,és az Apple. A network csatornákat könnyű lenne leírni, azonban jelenleg továbbra is meglehetősen erősek, egyenletes növekedést mutatnak. Jelenleg is fontos és nagy szeletét birtokolják a piacnak, miközben viszonylag magas költségvetésű tartalmat szolgáltatnak.

A Google tulajdonában levő YouTube a saját jogán építi ki a saját ökoszisztémáját, és hamarosan eredeti tartalomszolgáltatóvá növi ki magát. Ugyan egyelőre még nem erősítették meg, de nem kizárt, hogy a YouTube a saját felületén fizetett csatornákat is indíthat a közeljövőben. Eközben olyan cégek, mint a Marker Studios és Fullscreen saját csatornákat és hálózatokat fejleszt a YouTubera.

Hasonlóan a hagyományos TV csatornákhoz a kábeltársaságoknak továbbra is megmaradni látszik az erejük. Azonban a piac ezen szegmense sem tekinthető statikusnak. A Comcast az utóbbi időkben szerezte meg a NBC-t a General Electrictől, ezzel pedig a piac legerősebb tagjává nőtte ki magát. A kábeltelevíziós iparágban jelenleg talán egyedül a Googel Fiber tekinthető potenciális versenytársának.

A hagyományos fizetett prémium csatornák eközben továbbra is gyártják nagysikerű sorozataikat, például az HBO a Trónok harcát, vagy a Showtime a Homelandet. Az HBO saját tartalomközvetítő-applikációval is rendelkezik (HBO GO), amelyről könnyen elképzelhető, hogy a Netflix kihívójává válhat, habár jelenleg csak az előfizetők vehetik igénybe. A piac utolsó szeplőjét egyelőre csak találgatások övezik, de egyes források arra engednek következtetni, hogy az Apple saját TV csatornát indít.

Jól látszik, hogy jelenleg meglehetősen kusza a piac. Egy dolog azonban biztos: a nappalink hamarosan egy gyorsan fejlődő csatatér helyszínévé válik, ez pedig minden bizonnyal tartogat még jó néhány meglepetést.

 

hg

  

A bejegyzés trackback címe:

https://kult-kor.blog.hu/api/trackback/id/tr36225466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása